تنیس روی میز شهرستان کامیاران

تنیس روی میز کامیاران( مطالب جالب پینگ پنگ)

تنیس روی میز شهرستان کامیاران

تنیس روی میز کامیاران( مطالب جالب پینگ پنگ)

استعداد یابی

 

اول باید بر اساس خصوصیات ورزش تنیس روی میز افراد را دسته بندی کرد در مطالعات انجام شده در میان تمام ورزشکاران این رشته در مسابقات جهانی به لحاظ پیکر سنجی ،بهتر است که ورزشکار مزو مرف باشد. و اندو مرف نباشد (تیپ بدنی اندو مرف پاها و بازو ها کوتاه است و...



بقیه در

 

اول باید بر اساس خصوصیات ورزش تنیس روی میز افراد را دسته بندی کرد در مطالعات انجام شده در میان تمام ورزشکاران این رشته در مسابقات جهانی به لحاظ پیکر سنجی ،بهتر است که ورزشکار مزو مرف باشد. و اندو مرف نباشد (تیپ بدنی اندو مرف پاها و بازو ها کوتاه است و در اینده اهرمهای حرکتی مناسبی نخواهد داشت و برای کارهای چابکی و سرعت متناسب نمی باشد و برای فعالیت های هوازی هم برایش سخت خواهد بود.}همچنین تیپ بدنی اکتو مرف برای کارهای هوازی خوب است ولی برای کارهای سرعتی و چابکی زیاد مستعد نیست( اکتومرف ها قد بلند و لاغر هستند و مستعد برای آسیب دیدگی.)

۲ ما در کلاسه معمولا بیان میکنیم که ورزشکار این رشته باید چاق نباشد ،باسن بزرگ نباشد ،مچ پا و مچ دست لاغر باشد و…. اینها همه برای ان است که یک بازیکن فربه و با داشتن bmi بالا زمان زیادی لازم است که لاغر شود و دست و پای باریک نشانه چابکی بالاتر است. پس ما از بین افراد ،ورزشکاری را میخواهیم که چابک باشد.

۳ یک توان خوب هوازی را برای مسابقات طولانی مدت میخواهیم و همواره در مسابقات کسی موفق تر خواهد بود که توان هوازی بالاتری داشته باشد .

vo2 max بیشتر داشته باشد و چون این امربخصوص در سنین پایه ای شکل میگیرد و به تعداد میتو کندری ها بستگی دارد در استعداد یابی هم مد نظر خواهد بود.

۴ مسائل روان شناختی برای ما بسیار مهم است.دقت ،تمرکز ،سرعت واکنش، هوش ، ویژگیهای شخصیتی، انگیزش، انعطاف پذیری روانی،مهارت در تصمیم گیری، هوش عمومی و استلال منطقی ،توانایی یادگیری و حافظه دیداری کوتاه مدت،توانایی قدرت پیش بینی فرد از حرکت اشیائ در فضا اینه مسایلی است که در مراحل مختلف مورد ارزیابی قرار میگیرد. مثلا در ویژگی شخصیتی ادمهای تودار و ساکت ممکن است بازیکن دفاعی خوبی شوند و ادمهای پرخاش جو،رقابت طلب و قدرت طلب و تند وتیز، حمله ای خوبی بشوند. نحوه ی پاسخ دهی به استرس بسیار مهم است و هم چنین ارزیابی سرعت واکنش همراه با بررسی پاسخ های نورو فیزپو لوژیک بسیار در رشته تنیس روی میز اهمیت دارد و در استعداد سنجی مورد توجه است. بحث دیگر هوش حرتی و مهارتهای ادراک فضایی تست که بطور مداوم مورد ارزیابی مربی ،قرار میگیرد.

۵ در بعضی از مقالات دیده ام که محققین توجه به نکاتی داشته اند که ما در ایران اصلا انرا مورد توجه قرار نداده ایم یکی از انها فاکتور فون ویلبراند در خون است. این فاکتوربالا بودنش یک ریسک برای امراض قلبی است و کم بودنش عامل خونریزی است درافراد گروه خونی غیر از oحدود ۲۵ در صد سطح فون ویلبر اند بالاتری دارند. تمرینات هوازی و تمرینات مقاومتی اثرات متفاوتی بر این فاکتور دارند. سن و سیگار هم همینظور بر این فاکتور موثر است . پس عوامل محیطی و عوامل ژنتیکی بر ان موثر است. باید تحقیاتی روی این امر انجام بشود که آیا این فاکتور و یا موارد دیگری از این قبیل در ازمونهای استعداد یابی افراد برای رشته تنیس روی میز لازم است یا نه ؟ من اعتقاد دارم جای کار هست و ما متاسفانه اطلاعاتمان ناچیز است.

۶خانواده ورزشی بسیار مهم است به چند دلیل

الف)در حمایتهای مورد نیاز کمک کار هستند

ب)شناخت فرد از زمان کودکی آغاز شده است و بخصوص اگر پدر و یا مادر و در کل افراد درجه اول و دوم بازیکن و یا مربی تنیس روی میز بوده باشند موجب میشود که فرد زودتر با وسایل و تجهیزات این رشته اشنا شده و این هم باعث میشود که اشنایی چشمی و حرکتی از قبل با این ورزش داشته باشد و تا حدودی هماهنگی های اولیه انجام شده باشد.

ج)در اردو ها و مسافرتهای ورزشی زیاد سخت گیری نمی کنند .

د)از نطر مالی مضیقه ای نخواهند داشت و نسبت به انجام هزینه های توجیه هستند.

۷ ضرورت دارد که تست های استعداد یابی مداوما مورد بازبینی و ارزیابی قرار گرفته و ازمودنی و یا همان ورزشکار خودمان مکررا مورد ارزیابی قرار گیرد و اگر ما اشتباهی در ارزیابی داشتیم اصلاح شود.

۸) از نکات دیگر که مورد توجه مربیان است مسئله پشتکار فرد است . میدانیم رمز موفقیت یک فرد تداوم تمرینات سخت و پشتکار است و معمولا افرادی در این رشته موفق هستند که سالانه ۲۴۰۰ ساعت و حتی گاهی ۳۶۰۰ ساعت در سال تمرین نمایند و لازمه اینکار علاوه بر آمادگی بدنی آمادگی ذهنی برای انجام این فعالیت طاقت فرساست.پس افرادی مورد انتخاب و گزینش قرار میگیرند که خلقیات مورد مورد نطر یعنی پشتکار را داشته باشند.

۹)تست های ازمایشگاهی و میدانی برای تعیین نوع تار عضلانی مفید است . در رشته تنیس روی میز سیستم انرژی غالی آلاکتیک یا همان فسفاژن است (سیسنم بی هوازی بدون اسید لاکنیک) و در مسابقات و تمرینات مداوم بخشی هم سیستم هوازی تامین کننده انرژی میباشد . بنابراین نوع تار عضلانیfg و fog تار عضلانی تند انقباض بیشتر برای این رشته مناسب است هرچند که مسلما نوع تار در تاکتیک و نوع بازی هم تا حدود زیادی در اینده تاثیر گذار خواهد بود. تست وینگیت ۳۰ ثانیه و با ۱۰ ثانیه ،تست پرش،تست چابکی ۴*۹،یا تست تیt ،یا تست ایلی نویز و غیره پیشنهاد میگردد.

۱۰)مسئله مهم دیگر سن استعداد یابی و شروع است . در اکثر کشورهای پیشرفته در زمینه تنیس روی میز از سنین ۴ و ۵ سالگی و با بازیهای مقدماتی سعی در جذب بازیکن میکنند و سن پیش دبستانی مناسب ترین سن است

۱۱)چنانچه فرد به لحاظ فاکتور های آمدگی جسمانی وابسته به سلامت و فاکتورهای وابسته به اجرا در شرایط مطلوبتری باشد مناسب تر است. فاکتورهای وابسته به سلامت مانند ترکیب بدنی ،آمادگی قلبی تنفسی ،قدرت ،انعطاف پذیری واستقامت عضلانی

فاکتور های وابسته به اجرا مانند سرعت ،تعادل،توان،شتاب،چابکی و هماهنگی اعصاب و عضله

البته در مراحل ابتدایی نیازی به سخت گیری در کل این موارد نیست و با تمرین تا حدود زیادی مشکلات رفع میشود ولی مواردی مانند ترکیب بدنی خیلی مهم است . پای پرانتزی ،کف پای صاف ، قوس های نا متناسب در کمر و پشت و…. همگی از عوامل بازدارنده بسیار مهم هستند.



مطلبی از آقای امیر عمیدی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.